Personal training -palveluille on nyt kysyntää enemmän kuin koskaan

ma 23. lokakuuta 2017 08.00.00

Tuoreen Taloustutkimus Oy:n toteuttaman tutkimuksen* mukaan joka kolmas (32 %) 15-79 -vuotias suomalainen on kiinnostunut tai erittäin kiinnostunut hankkimaan itselleen personal training –palveluja.

Liikunnan ja hyvinvoinnin koulutusyhtiö Trainer4You kouluttaa vuosittain noin 550 personal traineria, joiden työllistymisnäkymät ovat hyvät. Koulutuksen käyneistä noin 76 % on työllistynyt alalle ja 87 % kokee Personal trainer -koulutuksen edistäneen työllistymistä tai vahvistaneen asemaa työmarkkinoilla ja omassa työssään.

Personal training laajentunut myös kuntokeskusten ulkopuolelle

Eniten personal trainereita työllistävät kuntokeskukset. Suomessa onkin tällä hetkellä 980 kaupallista kuntokeskusta, joissa kussakin on keskimäärin 750 asiakasta. Kuntosaliharjoittelua harrastaa suomalaisista 13,4 % eli yhteensä noin 735 000 henkilöä. Kuntokeskusliikunnan ja etenkin personal training -valmennuspalveluihin panostamisen ennustetaankin kasvavan nopeasti myös tulevina vuosina.

”Lisäksi personal training -markkina on kasvanut viime vuosina alan pienyritysten sekä kuntokeskusten ulkopuolelle. Uusina pelureina alalle ovat tulleet myös terveydenhuoltoalan toimijat, kuten lääkärikeskukset sekä työterveyspalveluja tarjoavat yritykset. Niiden lisäksi personal training -toimintaa tarjotaan kasvavassa määrin myös apteekkien, urheilukauppojen, vakuutusyhtiöiden sekä eläkevakuutusyhtiöiden toimesta”, toteaa Riku Aalto, Trainer4Youn kehitysjohtaja.

Personal trainingin markkinapotentiaali on 0,3-0,9 miljardia euroa

Taloustutkimuksen tutkimukseen vastanneista henkilöistä 33 % oli valmis käyttämään pt –palveluihin 50-150 € kuukaudessa. Summa kuulostaa pieneltä, sillä keskimääräinen hinta personal training –palvelulle on 250-350 € välimaastossa. Vain 2 % oli valmis maksamaan 200-300 €/ kk.

Tämä luokin kysyntää monissa kuntokeskuksissa jo tarjottaville pienryhmävalmennuksille sekä verkkovalmennuksille. Keskimäärin 1-2 kertaa viikossa kokoontuvan pienryhmävalmennuksen keskihinta on noin 150 € kuukaudessa, kun taas verkkovalmennusten keskimääräinen hinta on noin 50 €/ kk. Personal trainingin markkinapotentiaalin voidaan arvioida olevan vähintään 0,3-0,9 miljardia euroa vuodessa, kun 35 % pt-palveluista kiinnostuneista on valmis maksamaan palveluista 600-1800 € tai sitä enemmän vuodessa.

Yhteystiedot:

Anna Heino, puh 045 203 9593 e-mail anna.heino@trainer4you.fi

Riku Aalto, puh 050 349 4099 e-mail riku.aalto@trainer4you.fi

Tarkemmin tutkimuksesta: https://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutisia/personal-trainerin-palveluille-on-tarvetta.html?utm_source=Lokakuun+uutisia&utm_medium=email&utm_campaign= Lisätiedot Anna Heinolta.

Lue laajempi katsaus personal training –alan kasvusta Trainer4Youn blogista https://www.trainer4you.fi/blogi/kolme-syyta-miksi-personal-training-ala-tulee-kasvamaan-lahivuosina/